טיפול בילדים בגישת Cog-Fun

בעולם מלא הצעות לטיפול ואף ל”ריפוי” הפרעות קשב חשוב לבסס את ההבנה של המנגנונים הביולוגיים- מוחיים בבסיס הפרעת הקשב והשלכותיהם על תפקוד, רווחה ואיכות חיים.

תפקודים ניהוליים מהווים אתגר משמעותי בהפרעת הקשב המשפיע באופן עמוק על יכולות הוויסות והניהול העצמי. המענה לאתגרים אלה הינו רב- ממדי ורב תחומי. כחלק מכך, חשוב לנו להציג טיפול להפרעת קשב וריכוז – טיפול בגישת COG-FUN , שהינו מבוסס מדעית וניתן , לצד אבחנה וטיפול רפואי, על ידי מרפאים בעיסוק בעלי רישיון של משרד הבריאות.

מה זה בכלל ריפוי בעיסוק?

ריפוי בעיסוק הינו מקצוע פרה-רפואי, טיפולי- שיקומי, שמטרתו לקדם את יכולתו התפקודית של האדם ואת איכות חייו. מרפאים בעיסוק ממלאים כיום תפקידי מפתח בתהליכי האבחון, הטיפול, והשיקום בקרב אוכלוסיות מגוונות, ופעילים במגוון מסגרות במערכות הבריאות, החינוך והרווחה וכן בקליניקות פרטיות, בבתי המטופלים ובמסגרות קהילתיות מגוונות. תנאי הקבלה, ההכשרה והרישוי על מנת לעסוק בריפוי בעיסוק הם מהתובעניים ביותר בתחום הפרה-רפואי בישראל ונובעים מעמידה בקריטריונים בינלאומיים ומביסוס מחקרי רב שנים.

ריפוי בעיסוק נועד לאפשר לאדם לבצע ולהגשים את המטרות החשובות לו בחיי היומיום. בטיפול עוסקים בקידום התפקוד בתחומים שונים (רחצה, אכילה, טיפוח, הכנת אוכל, ניהול כספי ותקציב, התארגנות בבוקר, ארגון חפצים, פעילות משפחתית וחברתית, תפקוד כהורה, כבן זוג ועד למגוון תחומי תפקוד הקשורים בלימודים ועבודה). הטיפול התפקודי בריפוי בעיסוק משתמש בכלים מדעיים מוכחים לטיפול במגוון מצבי בריאות (מלקויות נוירו- התפתחותיות כגון: הפרעת קשב וריכוז, ויסות חושי, לקויות למידה, וכו’ ועד לקויות פיזיות, קוגניטיביות, ונפשיות שונות).

מה הוא טיפול ה- Cog-Fun?

Cog-Fun היינה תוכנית טיפול קוגניטיבית – תפקודית לאנשים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) לאורך החיים (ילדים, מתבגרים ומבוגרים) שמטרתה לקדם את הניהול העצמי, התפקוד ואיכות החיים של האדם.

תוכנית התערבות COG-FUN פותחה בארץ על ידי מרפאות בעיסוק, חוקרות וקלינאיות מנוסות, בבית הספר לריפוי עיסוק, הפקולטה לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית, במעבדה לשיקום נוירו-קוגניטיבי בראשות פרופסור עדינה מאיר, ונחקרת באופן עקבי כבר מעל לעשור, ועם ראיות מחקר רבות שתומכות ביעילותה.

מה מטרת טיפול COG-FUN? מה משך הטיפול ועל מה עובדים?

Cog-fun לילדים מכוון לשיפור מגוון תפקודי חיים, כשהמילה FUN באה להדגיש את מרכיב ההנאה, המשחק וההעצמה של הילד והמשפחה בזמן הטיפול.

בטיפולים מושם דגש על חיזוק התפקוד ותחושת המסוגלות לעצמאות ביום יום (התארגנות בוקר וערב, לבוש, ארוחות, רחצה ועוד), ביכולות משחק, בלימודים/עבודה, בהשתתפות חברתית, ובפנאי.

קידום יכולות ותפקודים אלו נעשה דרך למידה משותפת (הורה/ים-ילד-מטפל) של:

  • אסטרטגיות ניהוליות (למשל ללמוד לעצור, לבדוק, לתכנן, לגייס מאמץ, לווסת רגש, להשתתף בחברה).
  • למידה משותפת של ההורה-מטפל אודות ההתאמות הנדרשות בסביבה או במשימות וללמוד כיצד ליישמן בבית או בסביבות אחרות, על ידי ההורים בחירת, תעדוף והצבת מטרות תפקודיות “חכמות”.
  • קידום מודעות לאבחנה והשלכותיה ביומיום.
  • ניהול בריאות מיטבי של הילד ומשפחתו (שינה, תזונה, ניהול תרופות, לימודים, פעילות פנאי חברה ועוד).

הלמידה המשותפת הזו נעשית תוך כדי התנסות בחוויה, משחק והנאה.

בכל ההתערבויות בגישת cog-fun לילדים, למתבגרים ולמבוגרים יש תהליכי חקירה ולמידה כשבכל מפגש טיפולי ישנו פיתוח וקידום מודעות לאבחנה והשלכותיה כמו גם לעוצמות ומשאבים שיש לאדם ומשפחתו על מנת לנהל את הבריאות באופן מיטבי לאורך החיים.

משך הטיפול בגישת COG-FUN

הטיפול בגישת cog-fun לילדים מתקיים על פני 17-20 מפגשים טיפוליים אחת לשבוע, בקופות החולים, בחלק ממסגרות חינוכיות או בקליניקות ברחבי הארץ.
במתבגרים ומבוגרים הטיפול מתפרש על פני 20-25 מפגשים, אחת לשבוע. החזר כספי נעשה בהתאם לזכאות להחזרים בקופות החולים או ביטוחים פרטיים.

עד כה הוכשרו, מרפאות בעיסוק מכל רחבי הארץ, בהכשרות נפרדות וייעודיות לכל קבוצת גיל: בהכשרה לטיפול ב cog-fun לילדים, ב- cog-fun למתבגרים ובגישת cog-fun למבוגרים. המורשים לטפל בגישת COG-FUN מחזיקים בתעודת רישוי של מרפא בעיסוק ממשרד הבריאות ובתעודת מורשה לטפל בגישת COG-FUN מביה”ס לריפוי בעיסוק, הפקולטה לרפואה, הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים.

נעמי בועז – מרפאה בעיסוק.
תואר ראשון בריפוי בעיסוק, אוניברסיטת תל-אביב.
תואר שני בריפוי בעיסוק, האוניברסיטה העברית בירושלים.