טיפול פרטני ילדים ומבוגרים

טיפול פרטני הנו מרחב הממוקד ברקע ובצרכים האישיים של האדם הפונה. הדמות המטפלת הנה בעלת הכשרה טיפולית מסוגים שונים ביניהם פסיכולוג, פסיכותרפיסט, מטפל זוגי ומשפחתי, מטפל בהבעה ויצירה, או כל איש מקצוע אחר שמומחה בתחום התרפיה והנפש אל מול המטופל שלו. נקודת המוצא של הטיפול הנה שלכל אדם חוויה ותפיסה סובייקטיבית המבוססת על הקודים, השפה, ההתנהגות והדרך שרכש באופן מודע ובלתי מודע, כאמצעים המתאימים להתמודדות עם היום-יום. בהמשך לכך, מובן כי היתרון המרכזי של הטיפול הפרטני הוא בהתכווננות של המטפל והמטופל אל החוויה והצרכים הסובייקטיביים של המטופל. טיפול פרטני כולל פגישה של פעם עד פעמיים בשבוע, לתקופה של לפחות שלושה חודשים עד חצי שנה (׳טיפול קצר-מועד׳), או תקופות ממושכות יותר בהתאם לצורך.

טיפול פסיכותרפיה דינמית

פסיכותרפיה דינמית היא שיטת טיפול שפיתח במקור פרויד בסוף המאה התשע עשרה.
הפסיכותרפיה הדינמית מתבססת על ההנחה כי מצוקה נפשית נובעת מקונפליקטים אישיים שמקורם ביחסים המוקדמים שלנו עם משפחתנו בשנות הילדות. הפסיכותרפיה דינמית נתפסה במשך השנים כגישה מרכזית בקרב פסיכולוגים בעולם המערבי, וממנה התפתחו מגוון רחש של גישות .
הטיפול הדינמי מתבסס על ההנחה כי נפש האדם מעוצבת בשנות ילדותו, בראש ובראשונה במסגרת יחסיו עם הוריו.כך לדוגמא יש ליחסים אלו קשר ישיר על האופן בו האדם מבטא את עצמנו מבחינה רגשית, או את הדרך בה הוא מתנהל במערכות יחסים או תופס את האחר. לפי הגישה הדינמית, מצוקה בהווה שחזור של פגיעה או קושי אותו חווה האדם בעבר, קושי שנותר בלתי פתור,כפי שמכונה בשפה המקצועית קונפליקט נפשי.
הנחה מרכזית נוספת של הגישה הפסיכותרפיה הדינמית היא כי הנפש של האדם מחולקת ל-2 רמות של מודעות המבטאות רמות שונות של היכולת של האדם לגשת לתכנים הנפשיים שבו, לדוגמא זיכרונות העבר ורגשות אשר הוא חווה בסיטואציות מסויימות במהלך חייו. חלקי הנפש הרחוקים נמצאים באזור המכונה התת מודע (הלא מודע). למרות שחלקים אלו אינם נגישים יש להם את הכוח להשפיע על האופן שבו האדם חווה את עצמו ואת סביבתו. חלקים אלו מתבטאים באמצעות סמלים בתוך חלומות לדוגמא. במקרה שמדובר בתכנים קשים, המכילים קונפליקטים, האדם משתמש במגוון מנגנוני הגנה שמטרתם להרחיק את התוכן הקשה מהמודעות ובעצם מדחיק את חלקי הנפש הללו. במסגרת הטיפול הדינמי, המטפל ישאף להפוך את התכנים שנמצאים בתת מודע ויוצרים אצל המטופל קונפליקטים, למודעים בניסיון לפתור אותם.

טיפול התנהגותי–קוגניטיבי (CBT)

השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם

CBT, או טיפול קוגנטיבי התנהגותי, שזוכה בשנים האחרונות להכרה ולעדנה, אחרי שנים שבהם הטיפול הדינמי שלט ביד רמה בתחום הטיפול הפסיכולוגי. רבים פונים לאפשרות זו כטיפול מועדף למגוון בעיות – החל מדיכאון וטראומה, וכלה בטיפול בבעיות חרדה שונות. אז מהו בעצם טיפול CBT? איך הוא עובד ומתי משתמשים בו? איך תדע האם זה הטיפול הנכון עבורך?
CBT היא שיטת טיפול פסיכולוגי, המתבססת על ההנחה שניתן לפתור בעיות באמצעות טיפול במחשבות המכשילות של אדם (שינוי קוגניטיבי) ובאמצעות טיפול בדפוסי הפעולה שלו (שינוי התנהגותי). המטרה של טיפול CBT היא לאתר את המחשבות וההתנהגויות שגורמות לאדם להימנע או לקפוא במצב של חרדה, לסבול מאובססיות, להסגר כתוצאה מדיכאון וכן הלאה, ולהחליף אותן במחשבות ומעשים בריאים ופרודוקטיביים יותר. אלו בתורם, יובילו אותו לצמיחה אישית, ויקלו על תחושת החרדה שהוא חש.
כאשר אתה ניגש להחליט להתחיל טיפול פסיכולוגי, עלול לשאול את עצמך מהי מטרת הטיפול. אם מטרת הטיפול היא להתמודד עם בעיה המציקה כמו למשל מחשבות טורדניות, הרגל כפייתי, סביר להניח שטיפול CBT ישרת אותך היטב. אבל אם המטרה בטיפול היא למצוא משמעות, לנסות להבין את עצמך וכן הלאה, ייתכן ששיטה כמו פסיכותרפיה תתאים לך יותר.

המטפלים שלנו
רונית גדון
רונית גדון MA בוגרת המסלול לתואר שני בטיפול באמנות חזותית ב"סמינר הקיבוצים" בתל אביב. בנוסף בוגרת המסלול לפוטותרפיה (טיפול באמצעות צילום) בבית ספר לצילום
קרא עוד »
אביבה דבוב
אביבה דבוב טיפול רגשי באמצעות אמנות לילדים, ליקויי למידה, קשב וריכוז, מופנמות, חרדה, לקויי תקשורת, העצמה אישית, הדרכת הורים, טיפול באמנות לגיל השלישי אודותי:
קרא עוד »
נירה גבאי
נירה גבאי פסיכותרפיסטית. יועצת חינוכית מעבירה הרצאות לצוותי הוראה, מורים ותלמידים. מטפלת במתבגרים מדרכת הורים ומטפלת זוגית ובאופן פרטני. השכלה: 2018-2019: לימודי טיפול זוגי במכון
קרא עוד »
דליה עיני
דליה עיני דליה עיני – מטפלת זוגית ומדריכת הורים השכלה: בעלת תואר שני ביעוץ חינוכי. בוגרת מכון שילוב לטיפול זוגי ומשפחתי, במסלול תלת שנתי. בוגרת
קרא עוד »