הבסיס לפעילות השיווקית של כל מרפאה ורופא היא המיצוב והמיתוג. על כל רופא לבדל עצמו מהסביבה התחרותית בה הוא נמצא וזאת ע”י בחירה מושכלת של נישות ייחודיות בתחומי פעילות, הדבר יכול להיעשות ע”י בחירת לוגו צבעוני, כרטיס ביקור מיוחד או הקמת אתר אינטרנט אשר יספק ללקוחותיו הקיימים והפוטנציאלים מענה לשאלות נפוצות ועוד.

בתחום הרפואה האלמנט השיווקי החשוב ביותר הוא המלצה ופרסום מפה לאוזן-   wom, נושא המורכב מ-2 נקודות משפיעות:

  1. מקצועיות הרופא, ניסיונו בתחום והצלחתו כמומחה וכמנתח.
  2. רמת השירות אותה מעניק הרופא למטופלים שלו והקשר האישי שנוצר בניהם כמו גם היחס שהמטופל מקבל מהצוות המקצועי של הרופא.

בתחום הרפואה הפרטית יש מספר שיטות שיווק מקובלות:

  1. השיווק הישיר שנקרא DRP- DOCTORS REFERRLS PROCESSוהוא האפקטיבי ביותר בתחום.
  2. יחסי ציבור- מתבטא בכל שהרופא וצוותו יפרסמו מאמרים, כתבות ותגובות באמצעות המדיה השונים. הפיכתו של הרופא לגורם מומחה המוזמן להתראיין באמצעי המדיה תגרום לחשיפה רבה וכתוצאה מכך לפעילות עבודה מוגברת של הרופא.
  3. פרסום באינטרנט- בשנים האחרונות התחום מקבל תנופה רבה למרות שמידת האפקטיביות שלו קשה למדידה וטרם הוכחה בצורה חד משמעית, עם זאת מניסיוני חשוב כי כל רופא או מרפאה תימצא באינדקס רפואי אחד לפחות כדוגמת DOCTORS מאחר וקהל גדול מחפש המלצה על רופא או מרפאה באתרים אלו.
  4. פירסום ברשתות חברתיות- גם תחום פרסומי זה תופס תאוצה. פרסום בנישה זו דורש מיומנות וחשוב להתייעץ או להעסיק גורם מקצועי מומחה בתחום.
  5. השתתפות בכנסים ואירועים מקצועיים- הרצון לבנות לרופא תדמית מקצועית חשובה מאוד ותחום זה יכול לתרום רבות בעניין.
  6. פירסום במדיה הישנה- (טלוויזיה, רדיו, עיתונות) מניסיוני בתחום השיווק והניהול של הרפואה הפרטית נוכחתי לגלות כי ההשקעה בתחום זה אינה מחזירה ברב המקרים את ההשקעה שהושקעה בה ואינה אפקטיבית במדד של ROI.
  7. פעילות טלמיטינג יזומה- בתחום הרפואה פעילות זו נחשבת לאגרסיבית ואינה מתאימה, לעיתים יכולה לגרום לנזק בתדמיתו של הרופאה או המרפאה.

לסיכום- מומלץ כי הרופא אינו יעסוק בשיווק עצמו ע”מ שלא ייתפס כאיש מכירות על ידי מטופליו מה שיפגע בתפיסת המקצועיות שלו בעיני הסביבה. הרופא צריך לעסוק אך ורק בתחום המקצועי שלו (הרפואה) ולתת לגורם מוסמך ומקצועי לעסוק השיווק.

 

כותב המאמר אופיר גוז הינו מנכ”ל מרפאת המומחים שר”פ פלוס לב המפרץ. לאופיר ניסיון של 15 שנה בתחומי ניהול מרפאות מומחים ובמגוון נושאים בתחומי הניהול והשיווק הרפואי.